FAQ Coronavirus
Ik ben flexwerker
Nu ook in Nederland het aantal gevallen van het coronavirus oploopt, nemen we extra maatregelen om verdere verspreiding te voorkomen.
We kunnen ons voorstellen dat je hier vragen over hebt. De meest gestelde vragen en antwoorden lees je hieronder.
Welke maatregelen neemt Werktijd Uitzendburo in verband met het coronavirus?
Wij nemen verschillende maatregelen met betrekking tot het coronavirus. Hier geven we de belangrijkste acties weer:
- Wij hebben een continuïteitsplan in werking gesteld, in aanvulling op de RIVM-richtlijnen;
- De richtlijnen uit dit plan delen we met klanten en onze eigen en flexibele medewerkers (uitzendkrachten, gedetacheerden en zzp’ers);
- Doel van dit plan is het beperken van besmetting op onsite-, klant- en eigen locaties;
- In het plan staat opgenomen dat bij een (vermoedelijke) besmetting van onze flexmedewerker zij dit direct melden bij de huisarts, bij de opdrachtgever en bij ons;
- Wij hebben een centraal crisisteam ingericht dat dagelijks met elkaar afstemt welke (aanvullende) maatregelen genomen moeten worden;
- Onze flexibele en eigen medewerkers beperken zo veel als mogelijk fysiek contact (geen handen schudden of kussen geven);
- We hebben veelgestelde vragen & antwoorden opgesteld en werken deze regelmatig bij op deze website.
Wat kan ik zelf doen?
Het belangrijkste dat je kunt doen om het risico op besmetting te voorkomen, is zorgen voor een goede hygiëne:
- Was je handen regelmatig;
- Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog;
- Gebruik papieren zakdoekjes.
We vragen je om -als extra voorzorgsmaatregel- fysiek contact te vermijden (geen handen schudden of kussen geven).
Moet ik gewoon naar mijn werk komen?
Wij volgen hiervoor de richtlijnen van het RIVM en de overheid. Bespreek jouw situatie met jouw Werktijd Uitzendburo-contactpersoon. Kijk op de website van de rijksoverheid voor de laatste updates.
Ik heb gezondheidsklachten, wat moet ik doen?
Bij gezondheidsklachten geldt het protocol zoals dat door het RIVM is afgegeven. Het is je eigen verantwoordelijkheid om passende acties te ondernemen. Mocht er na onderzoek sprake zijn van het virus: stel direct -telefonisch- de opdrachtgever waar je werkt op de hoogte en informeer -telefonisch- jouw Werktijd Uitzendburo-contactpersoon.
Werktijd Uitzendburo en de organisatie waar je werkt bespreken samen de vervolgstappen.
Mag ik thuis werken?
De organisatie waar je werkt bepaalt welke maatregelen zij nemen. Volg deze maatregelen altijd op. Is de ‘thuiswerk-maatregel niet gesteld? Bespreek dan wat de mogelijkheden zijn met jouw opdrachtgever.
Ik word preventief -om eventuele besmetting te voorkomen- naar huis gestuurd op mijn werk. Wat moet ik nu doen?
Neem zo snel mogelijk contact op met jouw Werktijd Uitzendburo-contactpersoon of met de vestiging. We vertellen je dan meer. Je hoeft je niet ziek te melden.
Ik heb milde klachten (verkoudheid, hoesten of koorts). Moet ik nu thuis blijven?
Bespreek dit dan met jouw Werktijd Uitzendburo-contactpersoon om samen te kijken naar een oplossing.
Dit advies is gebaseerd op de richtlijnen van het RIVM en de maatregelen van de overheid.
Ik kan niet naar mijn werk komen omdat ik mijn kind/kinderen moet opvangen vanwege het sluiten van de scholen. Wat moet ik nu doen?
- Als je de mogelijkheid hebt om thuis te werken, doe dat dan. Overleg het met je opdrachtgever en meld het bij je Werktijd Uitzendburo-contactpersoon.
- Kun je niet thuis werken, maar moet je – vanwege het sluiten van de school van je kinderen – wel thuis blijven, bespreek dit dan met jouw Werktijd Uitzendburo-contactpersoon om samen te kijken naar een oplossing.
Dit advies is gebaseerd op de richtlijnen van het RIVM en de maatregelen van de overheid.
Wordt mijn salaris doorbetaald als ik thuis zit?
Dit is onder andere afhankelijk van je contractsvorm en de afspraken die wij hebben gemaakt met jouw opdrachtgever. Neem hiervoor contact op met jouw Werktijd Uitzendburo-contactpersoon.
Ik heb een andere vraag, waar kan ik terecht?
Neem contact op met jouw Werktijd Uitzendburo-contactpersoon.